Co zamiast cukru?

cukier-w-kostkachZamienniki cukru.

Poliole czyli alkohole cukrowe (np.ksylitol) są słodkie jak sacharoza ale mają mniej kalorii i nie są metabolizowane przez bakterie do kwasów lub następuje to bardzo powoli.

Wykorzystuje się je jako substancje słodzące dodawane do past do zębów,gum do żucia, słodyczy, lodów czy leków.
Spożywanie ich w nadmiarze powoduje biegunkę.

Alkohole cukrowe to:

  • laktitol
  • sorbitol (jabłka, gruszki, czereśnie, brzoskwinie, śliwki)
  • mannitol (algi, grzyby, oliwki, figi)
  • erytrol (gruszki, limonki, grzyby)
  • ksylitol (truskawki, maliny, śliwki, gruszki, porzeczki, kalafior)

W zapobieganiu próchnicy wykorzystuje się zwłaszcza ksylitol. Zaleca się spożywanie ksylitolu co najmniej 2 razy dziennie, nie wolno przekroczyć 8 g na dzień.

Wg Amerykańskiej Akademii Stomatologii Dziecięcej dla maluchów poniżej 4 roku podaje się syrop w dawce podzielonej 3-8 g/dzień, natomiast dla starszych – powyżej 4 lat dawka wynosi 3-8 g/dzień w postaci słodyczy lub gumy.

Bezpieczną substancją słodzącą, której bakterie nie mogą wykorzystać do produkcji kwasów jest stewia.

21 listopada 2016, komentarzy: 1

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Jedna myśl nt. „Co zamiast cukru?”

  1. Suuuper, w boczki mi nie wejdzie… :-))))))
    A czy tą słodkością można się upić? Mogę potem prowadzić samochód?